Co i kiedy powinno się wymieniać w samochodzie, żeby dobrze działał?
Zaczniemy od silnika bo tzw core tego zespołu mechanizmów. Silnik to urządzenie, które wykorzystując zjawisko fizyczne polegające na zamianie energii chemicznej na mechaniczną umożliwia napędzanie i dalej poruszanie się kupy żelaza i plastiku jakim jest samochód. Oczywiście samochód składa się jeszcze z gumy, szkła i drewna / te bardziej luksusowe, lub bardzo starodawne. Żeby silnik dobrze działał, trzeba o niego zadbać, czyli wymieniać tzw części eksploatacyjne w odpowiednim czasie i właściwe dla danego silnika. Chodzi o filtry, olej, pasek / łańcuch rozrządu, świece i płyn chłodzący.
Kiedy to wymieniać?
Zdecydowanie wg zaleceń producenta, zazwyczaj co 1 rok lub 15 tys km i oczywiście są różnice dotyczące poszczególnych marek i wieku samochodów. W naszym serwisie damy Ci odpowiedź.
Kolejne kluczowe pytanie dotyczące oleju, to jaki jest najlepszy? I tu znowu należy odnieść się do zaleceń producenta samochodu, który podaje swoją normę serwisową, np grupa VW używa olejów oznaczonych VW 507.00 oraz 504.00, a np Volvo A5, czy BMW LL... Nasz serwis dobierze właściwy olej do każdego silnika, a na podstawie lat doświadczeń wiemy jak jest to istotne dla bezproblemowego użytkowania. Nie raz widzieliśmy efekty użycia niewłaściwego oleju, filtra lub zaniedbania polegającego na niewymienianiu ich przez długi czas.
Jeśli chodzi o same filtry, to każdy z nich jest bardzo ważny dla funkcjonowania silnika.
Zły lub zużyty filtr może być przyczyną:
- zatarcia silnika - zły filtr oleju
- za duże spalanie, usterki przepływomierza - filtr powietrza
- uszkodzenia wtryskiwaczy lub pompy wtryskowej, trudny rozruch/ nie odpala - zużyty/ zły filtr paliwa
W silnikach diesla bardzo ważne jest prawidłowe działanie świec żarowych, które przede wszystkim umożliwiają rozruch takiego silnika, ale też w nowszych silnikach dodatkowo usprawniają proces spalania mieszanki mając wpływ na jego moc, spalanie i ekologię.
Kolejnymi bardzo ważnymi elementami są świece zapłonowe i paski/ łańcuchy rozrządu. Dużo rzadziej trzeba je wymieniać dlatego czujność zostaje uśpiona, a ich usterki mocno uderzają po kieszeni kierowców. Żeby nie być gołosłownym przykłady:
- Zerwany pasek lub przeskakujący łańcuch spowoduje uszkodzenie zaworów, dalej głowicy. Są to naprawy za kwoty kilka razy większe niż wymiana paska lub łańcucha.
- Stara zużyta świeca, przyczynia się do zwiększonego zużycia paliwa oraz usterek cewki zapłonowej, katalizatora i sond, a nawet do uszkodzenia samego silnika.
Sprawdzenie i regulacja luzów zaworowych, jest bardzo ważna dla bezawaryjnej pracy silnika, sprawnego rozruchu, mocy i ekonomicznej pracy. Dotyczy to przede wszystkim starszych silników, gdyż nowsze mają układy regulacji hydraulicznej tak samo jest w przypadku układów zapłonowych, które w nowoczesnych silnikach są bezobsługowe, ponieważ steruje nimi komputer silnika ECU.
Ostatni - płyn chłodzący, jego znaczenie jest bardzo duże, stary spowoduje korozję elementów układu chłodzenia, która w wyniku wycieków, może doprowadzić do awarii silnika, lub bardzo przykrej wymiany nagrzewnicy, która jest bardzo czasochłonna, gdyż czasem wiąże się z wymontowaniem deski rozdzielczej.
Dlatego zapraszamy do naszego serwisu, zawsze doradzimy, dobierzemy odpowiednie części, wykonamy przegląd, wymiany i naprawy. Bardzo ważne jest też to, że sprawnie działający silnik, jest mniej szkodliwy dla naszego środowiska, a materiały eksploatacyjne, które zostaną wymienione w profesjonalnym serwisie zostaną zutylizowane.